Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.
Túnel del Cargol
-
Entrada i sortida del túnel.© Arxiu mNACTEC
-
Recorregut del túnel.© Arxiu mNACTEC
-
Interior del túnel.© Arxiu mNACTEC
Per què visitar-lo?
La curiositat
En quin moment visitar-lo?
El túnel del Cargol es troba entre Planoles i Toses i és una construcció única a l’Estat espanyol. Gràcies al seu traçat helicoïdal, el túnel permet que, en un radi de corba d’entre 230 i 254 metres, el tren superi un desnivell de 49,73 metres de cota de forma ràpida.
La construcció està formada per dos túnels, de 1.075 metres i de 190 metres de longitud, i un tram exterior, situat entre els trams excavats, de 225 metres de longitud. La distància recorreguda entre l’entrada de la boca sud del primer túnel i la sortida de la boca nord del segon túnel és de 1.490 metres, mentre que la distancia en horitzontal entre l’entrada de la boca sud del primer túnel i la sortida de la boca nord del segon túnel és tan sols de 20 metres.
Aquesta singular construcció es va excavar entre els anys 1911 i 1919 i formava part de l’antiga línia de ferrocarril del Transpirinenc Oriental, que es va projectar i construir per enllaçar Ripoll amb Ax-les-Thermes, al departament francès de l’Arieja. La línia es va posar en servei l’any 1919 entre Ripoll i Ribes de Freser; el 1922 entre Ribes i Puigcerdà, i el 1929 entre Puigcerdà i la Tor de Querol, on finalitza la part catalana de la línia. Actualment és part de la línia R3 L’Hospitalet de Llobregat-Puigcerdà.