L’indret per a la construcció de la fàbrica de ciment de Xerallo fou escollit per les pedreres calcàries de qualitat de les quals s’extreia la matèria primera. Xerallo és a prop de les mines de Malpàs, d’on s’obtenia el carbó per fer funcionar els forns de la fàbrica de ciment, en uns anys —els de la postguerra— en què hi havia greus deficiències de proveïment energètic.
Per disposar de la maquinària, una empresa també difícil aleshores, es va comprar una fàbrica de ciment a Ravels (Bèlgica) i tota la maquinària fou desmuntada i transportada en vaixell fins al port de Tarragona. El març del 1950, s’acabaren les obres de la fàbrica i el muntatge de la maquinària. L’any 1951, el primer any de funcionament, la fàbrica va produir 20.000 tones de ciment. L’any 1962, gràcies a les millores tècniques que s’hi van introduir, es va assolir la fita de més de 200.000 tones de ciment.
La fàbrica de ciment de Xerallo va fer dos canvis fonamentals durant els anys que va funcionar. D’una banda, el gasoil va substituir el carbó de les mines de Malpàs com a combustible per als forns. D’altra banda, s’hi van instal·lar electrofiltres per minimitzar la contaminació de les emissions de fum de la xemeneia.
L’abril del 1973, inopinadament, la fàbrica de ciment de Xerallo va tancar les portes. El motiu adduït va ser la poca rendibilitat econòmica.