Skip to main content
  • Una de les boques del Túnel de la Torreta.
    Una de les boques del Túnel de la Torreta.
    © Teresa Llordés

    Per què visitar-lo?

    Element històric i industrial destacat.

    La curiositat

    La originalitat del túnel.

    En quin moment visitar-lo?

    Al llarg de tot l’any.

    El túnel de l’Argentera fou un dels més importants del segle XIX. L’obra va anar a càrrec d’Eduard Maristany i Gibert i fou encarregada per la companyia del ferrocarril de Madrid-Zaragoza-Alicante (MZA). Les obres van iniciar-se el 1883 i el túnel, també conegut com la foradada de l’Argentera, es va inaugurar el 1890. Els 4.043,75 metres de llargada el van fer el túnel més llarg de la península Ibèrica fins l’any 1957.

    Es va tractar d’una obra d’enginyeria molt important a l’època, per la qual cosa Maristany va esdevenir una autoritat en ferrocarrils i va arribar a ser director general de la Compañía de Ferrocarriles MZA. A instàncies d’un nombre elevat de persones lligades al ferrocarril, el rei Alfons XIII li va atorgar el títol de Marquès de l’Argentera l’any 1918. És una de les infraestructures ferroviàries i d’enginyeria civil més destacades de Catalunya.

    1. Datació: 1883-1890
    2. Autor: Eduard Maristany i Gibert
    3. Localització i accés: Entre l’Argentera i Pradell de la Teixeta

    Localització

    Just abans d’arribar a L’Argentera venint des de Duesaigües (T-343)
    43773,
    L’Argentera